Sidor

fredag 12 augusti 2011

Tillplattad barndom! Vilken lycka!


Ikväll kom min lilla mamma förbi, främst för att lilltrollet tjatar efter "momo".
Vem kan motstå ett lilltroll?

Så hon kom.
Med sig hade hon en till synes vanlig DVD.
Men se det var det inte.

Det var min barndom hon kom med. Tillplattad, nedtryckt på en skiva.
Det var gamla ljudlösa superåttafilmer, nedförda på VHS, som överförts till DVD.



Så här ser en superåttaprojektor ut.....för er som inte var med på 70-talet...


Hureka!
Teknikens under!
(var det jag som sa så?!)

På filmen fanns nu mina unga föräldrar, barndomsvänner, älskade farmor, mina hundar och min barndoms första utländska crush.
Det var skidresor med varm choklad, midsomrar med krans och dans, utlandsresor, sex familjers tattarliv på campingar europa runt. Fyra svenska barn, minst sex österrikiska barn, minst tre schweiziska barn som röjde tillsammans. Surfstränder, bergsklättring, djursafari m.m.

Herregud, vad allt detta sitter djupt rotat i mig. Det är saker jag är lycklig över.
Blev lycklig då. Blir lycklig nu att jag fått göra allt detta som finns på DVD:n.

Nu kan jag visa lilltrollet när hon blir stor. Hur mamma, mormor o morfar såg ut. Hur livet såg ut.


Tack pappa som filma, Tack mamma som överfört.



Inga kommentarer: