Sidor

fredag 28 september 2012

ÖVERGREPP?


I torsdag, gjorde jag kanske det läskigaste jag varit med om i mitt "sjukhusliv".
Gynbesök, tandläkarbesök, förlossning, hand/benoperationer -SLÄNG ER I VÄGGEN!
Det absolut läskigaste jag gjort är en GASTROSKOPI. Snacka om övergrepp.

En timme tidig sittandes i Sabbatsberg väntrum. Den ena efter den andra ropades upp.
Jag underhåller mig med "death by google". Nervositeten kryper inpå.

Sedan är det min tur. Och jag blir sådär klämkäck och skojar med personalen. Pratar om väder och vind.
Blir intstruerad, men ej erbjuden lugnande och jag frågar inte. Men ber om barnslangen, blir nekad.

De kommer in med stora ormen som ska ned i halsen på mig och paniken kryper inpå...
Och den där bitringen skrämmer mig också.

"Tänk på att andas och svälja när vi ber dig. Hulkningar är ingen fara"

Bild:Google
Bild:Google













Svalgsprayen smakar starkt och domningen kommer snabbt. Läskigt.
Jag får ligga på sidan på en dregellapp. Bitringen in. Sedan kommer stora ormen.

Retningen i halsen kommer omedelbart!
Jag kan varken andas eller svälja. Jag vill bara kräkas konstant och hulkar, hulkar.
I det ögonblicket lägger både sköterskan och läkaren en hårdare hand på mig för att jag inte ska röra på mig.

Paniken är ett faktum!
Jag sliter efter slangen och försöker storögt resa på mig.Jag vevar t.o.m efter läkaren som stoppar allt.
Sprattlar som en fisk på land.

När slangen är utdragen gråter jag hejdlöst. Jag kände mig så utsatt. Och att hela undersökningen är ett övergrepp på mig. Låter kanske lite konstigt, men aldrig, trots andras varningar, kunde jag ana detta läskiga.
Personalen försöker lugna mig och erbjuder mig lugnande och ett nytt försök.

Totalvägrar! Ni får söva mig!

Absolut. På nytt besök. Med ny remiss. Tillbaka på ruta ett. Suck.

Gråtandes och sjukt ställd av denna upplevelse åkte jag hem. Aldrig har väl hemmets väggar känts så sköna.







Inga kommentarer: