Sidor

måndag 22 oktober 2012

HLA-B27 och BECHTEREW

När den kalla hösthelgen slog till, slog även den stora smärtan och stelheten till. Min första tanke var, japp, dags för dosökning. Förvånad men ändå lugn, lät jag helgen gå.


Bilder:Google: 1. Bechterew. 2.Revbensbåge,ljusbrun-brosk o mellan är lederna där smärtan sitter.



Smärtan händerna och revbensbågen ökade och vristerna blev oerhört stela. Min sjukgymnast gjorde bedömningen att det borde vara en Bechterew, som vi misstänkt hela tiden. Ytterst längsrevbensbågen och upp över bröstbenen är nu ett återkommande och tydligt symptom, utöver de andra.

Peppad av min tränare och sjukgymnast åkte jag till Reumatologen för att "pressa fram" och klargöra en diagnos. För vi håller på bli knäppa, både jag och sjukgymnasten. Att ständigt vara ovetande är stressande.

Väl in i besöket bekräftar Reumatologen att jag är HLA-B27 positiv. Något jag var redan som liten och som bara inte kan försvinna. Men sist nekade hon till det och hänvisade till blodprovssvar. Jag frågade genast om differenssvar på blodprovet var en möjlighet, hon nekade. Men NU, visade blodproven tydligt att jag var HLA-B27.

Insisterade om diagnos. Och hon gav ett ärligt svar att det är svårt att sätta diagnos så här "snabbt".
Men med min antigen (hla-b27), röntgensvar och kliniska bedömning så har jag troligen Bechterew sjukdom. 

"Om jag nu så nödvändigtvis behöver en diagnos."

ÄNTLIGEN! kanske dumt utan tvärsäker diagnos, men väldigt skönt för att kunna gå vidare med behandling. Jippie!

Inga kommentarer: